Bliver sur når der er mad

17. september 2012

Alder:
6 mdr.

Bliver sur når der er mad

Hej Helen.

På forhånd undskyld hvis det bliver en lidt rodet besked :)

I de sidste uger har der været lidt problemer når det gælder maden. Og i lidt længere tid har søvn i løbet af dagen været en by i Rusland, men så længe han sover fint om natten, tager vi det ikke så tungt med søvnen om dagen. Han burde være i et tigerspring lige nu (terminsdato var 26.03.12) og udover det har han også fået sine første tænder, så det har jo sikkert også lidt at sige.

Vi begyndte stille og roligt på skemaden da vores søn var 4,5 måneder, da han ikke spiste så meget af flaskerne, og vi derfor ville være sikre på at han fik nok. Så vi startede med grød til frokost. Da han var lidt over 5 måneder begyndte vi på kartoffel-grøntsagsmos til aftensmad. Og nu hvor han er 6 måneder er vi begyndt på havregrød til morgenmad. I starten fik han maden i sin skråstol, men selv om han ikke kan sidde helt af sig selv, er vi dog begyndt at give måltiderne i højstolen. Han blev virkelig ulykkelig og sur når han sad i skråstolen, som jo bøjede sig længere og længere tilbage jo tungere han blev. Så han har sikkert ikke syntes at det var sjovt at sidde i den stilling og få mad. Så snart han er færdig med maden, bliver han taget op, og sidder ikke et sekund mere end højst nødvendigt.

Han har indtil videre spist godt af sin skemad og har altid spist i mellem 120-140 g. I perioder har han fået mælk til i sin kop, men nu følger jeg dit forslag om at han får mælk inden han skal sove sine dagslure, og får nu vand til maden. Nu er der så kommet totalt kaos, og han spiser kun 40-50 g. Når han bliver sat i stolen er der ingen problemer, men så snart han ser skeen, bliver han sur og ked af det og bøjer sig bagover. Han vil ...

Annonce

... simpelthen ikke have det. Alt maden er hjemmelavet, og det er kun i få tilfælde at han får pulvergrød, når vi er på farten.

Udover godnatflasken inden natten og natteflasken, er han også blevet sur når han skulle have flasken. Samme mønster med at han bliver hidsig så snart han ser flasken og bøjer sig bagover. I går prøvede jeg så at sætte mig i en anden stol og lægge ham, ligesom når man ammer, med den ene arm ind i mellem min armhule (håber du forstår), så hans hoved hviler på min arm og bryst. Udover det sidder jeg rigtig godt i stolen og får støttet armen og ryggen. Indtil videre har det fungeret rigtig fint.

Så det er kun maden jeg ikke kan gennemskue. I lørdags passede min mor ham og gav ham aftensmad, og der var ingen problemer. Han smilte, spiste pænt, var glad og tømte endda skålen.

Så hvad går det galt?! Har tænkte følgende tanker:

- Måske er han blevet for sulten? Eller omvendt, ikke sulten? Men om der går 2 eller 4 timer i mellem måltiderne, bliver han stiktosset.
- Måske kan han bedre lide pulvergrøden? Men så snart han ser skeen og skålen, ved han jo ikke hvad det er, før han har smagt på det.
- Måske han er for træt? Søvn om dagen er en by i Rusland pt, men i lørdags hvor min mor passede ham, var han helt sikkert træt, da hun gav ham mad, og der var jo ingen problemer.
- Måske er det tigerspringet og tænderne der driller ham? Hvorfor var han så ikke sur i går?

Og så den der nok er mest sandsynlig:
- Måske er kæresten og jeg efterhånden blevet så 'bange' og frygter han går amok, og det kan han mærke, og bliver derfor urolig over den 'dårlige stemning'. Hvordan får vi modet tilbage?!

Håber virkelig at du kan komme med et godt råd! Det her er for frustrerende :(

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Hormonbehandling

Hormonbehandling bliver brugt som fertilitetsbehandling, ofte i forbindelse med insemination.

Man giver kvinden hormontabletter som stimulerer kvindens ægløsning, så der modnes flere æg end normalt.

Derudover kontrollerer man kvindens ægløsningstidspunkt, ved hjælp af hormon-indsprøjtning, så man kan afpasse tidspunktet fuldstændig med samleje eller insemination.

Læs mere i Babylex

Renlighed

Renlighed betyder, at barnet har kontrol over vandladning og afføring. Der er store individuelle forskelle på, hvornår børn bliver renlige.

De fleste børn bliver renlige inden for de første 3 år, hos andre sker det langt senere. Børn bliver ofte først renlige om dagen og senere også om natten.

At træne renlighed bør altid ske i et samarbejde med barnet. Der skal være plads til små uheld og det er vigtigt at støtte barnet og aldrig skælde ud, hvis og når det går...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Først og fremmest tusind tak for denne form for brevkasse - den er helt fantastisk for en 1. gangs mor som mig, som altid er bekymret for om jeg nu gør tingene godt nok:-) Så et tak herfra.

Helle, mor til dreng på 1 år